vk 35, toiminnallinen kaveritaitoharjoitus

28.08.2023

#kaveritaidot #yhteistyö #innostuminen #vuorovaikutus


Tämän päivän toiminnallisessa tehtävässä on useita vaihtoehtoja.

ALAKOULUN NUORIMMAT

  • tehtävässä ei tarvitse osata kirjoittaa
  • vuorovaikutus on ohjattua

ALAKOULUN MYÖHÄISEMMÄT VUOSILUOKAT

  • tehtävässä pitää osata kirjoittaa ja lukea
  • vuorovaikutus on ohjattua

YLÄKOULU JA TOINEN ASTE

  • tehtävässä pitää puhua keskenään. Jos se ei onnistu jokaiselta, valitse vaihtoehto 2.

ILMAISUTAIDON RYHMÄT JA HYVÄN LUOKKAHENGEN OMAAVAT RYHMÄT

  • hauska tehtävä, joka auttaa positiivisessa vuorovaikutuksessa
  • vaatii puhumista toisille ryhmäläisille


1. ALAKOULUN NUORIMMAT


OHJAAJA LUKEE:

Tätä tehtävää varten kaikki tarvitset kynän. Värillä ei ole väliä. Sen lisäksi jokaiselle jaetaan palan paperia. Noin puolikas A4 riittää hyvin. Paperi ei ole kuitenkaan sinun oma, vaan siihen piirtää moni muukin.

Tänään piirrämme ihanne ystävän. Minä annan ohjeita ja niiden perusteella piirretään. Tärkeintä tehtävässä ei ole piirtää kauniisti, vaan tärkeämpää on se, mitä piirretään.

Aloitetaan. Eli piirrä paperin ylälaitaan pää. Piirrä sille sellainen ilme, joka kertoo ystävällisyydestä.

(pieni tauko)

Ja nyt annetaan paperi seuraavalle. Jatka piirustusta sinun saamaasi paperiin. Seuraavaksi piirretäänkin ylävartalo pään alle. Ja piirrä käteen jotain, mikä hyvällä ystävällä voisi olla mukana.

(pieni tauko)

Ja taas paperi kiertää seuraavalle. Seuraavaan paperiin piirretään jalat. Piirrä ystävä seisomaan sellaiselle paikalle, jossa ystävä viihtyy hyvin.

(pieni tauko)

Vielä vaihdetaan paperia. Seuraavaan paperiin piirretään ajatuskupla, johon piirretään ystävän tärkeitä ajatuksia.

(vähän pidempi tauko)

Sitten vaihdetaan vielä kerran paperia. Viimeiseksi paperiin piirretään kaikki sellaiset ominaisuudet, joita hyvällä ystävällä pitäisi olla.

(taas sellainen pidempi tauko)

Nyt on vaikea tilanne. Papereita pitäisi lähettää takaisin päin niin, että jokainen saisi ensimmäisenä piirtämänsä pää takaisin. Katso nyt saamaasi kuvaa. Mitähän ominaisuuksia hyvällä ystävällä, mitä hän ajattelee, missä hän on ja mitä hänellä on mukanaan. Jos kuvasta mielestäsi puuttuu jotain, voit sen siihen vielä piirtää.

OHJAAJA KYSYY:

  • Mitä hyvän ystävän ominaisuuksia huomaat kuvasta?
  • Miksi on tärkeää miettiä ystävyyttä?
  • Mikä on sinun mielestäsi hyvän ystävän tärkein taito?



2. ALAKOULUN MYÖHÄISEMMÄT VUOSILUOKAT


OHJAAJA LUKEE:

Tätä tehtävää varten kaikki tarvitset kynän. Värillä ei ole väliä. Sen lisäksi palan paperia. Puolikas A4 riittää hyvin. Tänään kirjoitamme seitsemän virkkeen tarinan ystävyydestä. Minä kerron aina, mikä asia kirjoitetaan. Sen jälkeen annetaan paperi seuraavalle ja kerron taas kuinka jonkun toisen aloittamaan tarinaa jatketaan. Helppoa ja mukavaa.

Ensimmäisenä aloita kuvailemaan tapahtumapaikkaa yhdellä virkkeellä.

Esimerkiksi: Satamassa illalla ei ollut ihmisiä tai koulun ruokalassa tuoksui omituiselta.

Älä mieti liikaa, kirjoita vain ensimmäinen ajatus ylös. Olkaa hyvä.

(tauko)

Sitten vaihdetaan paperi seuraavalle. Ja nyt saat jonkun toisen kirjoittaman aloituksen. Tarkenna vielä tapahtumapaikkaa jotenkin.

Esimerkiksi, mitä siellä näkyy tai kuuluu. Satamaesimerkkiä voisi jatkaa vaikka: kaksi lokkia lenteli pienen purjeveneen yllä ja koulun ruokalan kuvailu voisi jatkua vaikka: Lattialla tulvi keiton ja pesuveden sekoitukselta näyttävä mönjä. Saa kirjoittaa.

(tauko)

Sitten vaihdetaan taas paperia. Seuraavaksi jatketaan lausetta kuvailemalla jotain mitä ystäville voisi tapahtua.

Satamassa ehkä Siiri ja Matti tuijottivat lokkeja tynnyrin takaa ja koulun ruokalassa voisi jatkua: Otin kiinni parhaan ystäväni Henkan kädestä. Saa kirjoittaa.

(tauko)

Ja paperit vaihtuu. Nyt kirjoitetaan joku repliikki, joka liittyy ystävyyteen.

Esimerkiksi: Onneksi sinä olet täällä minun kanssani, sanoi Siiri tai sanoit, ettet pidä keitosta, tokaisi Henkka iskien silmää. Olkaa hyvä.

(tauko)

Ja paperi seuraavalle. Nyt jatka tarinaa kirjoittamalla toinen repliikki. Eli vastaus edelliseen puheeseen.

Esimerkiksi: Mitä vain sinun takiasi, vastasi Matti tai sinä se osaat aina yllättää, vastasin iskien silmää takaisin Henkalle. Saa kirjoittaa.

(tauko)

Paperit vaihtuu ja nyt tarinassa tapahtuu jotain.

Esimerkiksi Lokki kakkasi Siirin olkapäälle ja he lähtivät kotiin tai koulun keskusradiosta kuului rehtorin karjaisu, jossa kehotettiin Henkkaa kohteliaasti tulemaan kansliaan. Ja kirjoitetaan.

(tauko)

Ja paperit vaihtuu vielä kerran. Viimeiseksi jatka tarinaa kuvailemalla tapahtumapaikkaa nyt tapahtumien jälkeen.

Esimerkiksi satama oli autio kahta lokkia lukuun ottamatta tai pakastimesta sulatettu makaronilaatikko nostettiin tarjolle. Saa kirjoittaa.

(tauko)

Nyt tarinat ovat valmiita. Kierrätetään papereita takaisin päin, kunnes jokainen saa itse aloittamansa tarinan takaisin. Nyt voit lukea, millaiseen kertomukseen sinun keksimästä paikasta oikein päästiinkään. Ehkä yksi ei sellaista tarinaa olisi saanut aikaiseksi. Onneksi oli ystävät auttamassa tarinan kirjoittamisessa.

OHJAAJA KYSYY:

  • Mitä hyvän ystävän ominaisuuksia tarinassa on kuvailtu sanallisesti tai se on muuten tarinasta löydettävissä?
  • Miksi on tärkeää miettiä ystävyyttä?
  • Mikä on sinun mielestäsi tekee toisesta hyvän ystävän?



3. YLÄKOULU JA TOINEN ASTE


OHJAAJA JAKAA OSALLISTUJAT NOIN 5 HENGEN RYHMIIN JA LUKEE SEN JÄLKEEN:

Seuraavassa tehtävässä keksitään tarina yhdessä.

Yksi aloittaa siis kertomaan tarinaa, vaikka koulumatkasta tai muusta tapahtumasta.

Tarinan ei tarvitse olla hauska tai mielenkiintoinen.

Päinvastoin mitä tylsempi ja arkipäiväisempi tarina on, sitä hauskemmaksi se muuttuu.

Eli yksi kertoo tarinaa vähän matkaa, mutta lopettaa kertomisen kesken lauseen.

Vaikka, että: Tänä aamuna söin aamupalaksi puuroa. Puuron jälkeen lähdin…

Ja lopettaa tarinan siihen ja osoittaa jotain toista, joka jatkaa.

…juoksemaan linja-autolle. Juuri, kun pääsin pysäkille…

ja taas hän antaa tarinan kerrontavuoron toiselle osoittamalla.

Olkaa tarkkoja, että jokaiselle tulee vuoroja suurin piirtein saman verran.

Ryhmän pisin aloittaa kertomisen, olkaa hyvä.

(ohjaaja tarkkailee muutaman minuutin, kunnes kehottaa viemään tarinan päätökseen)


OHJAAJA KYSYY:

  • Mikä oli hauskinta?
  • Mikä oli vaikeaa?
  • Mitä huomioita kuuntelemisesta tai toisten huomioimisesta teit?


JOS AIKAA ON, VOIDAAN TEHTÄVÄ TEHDÄ UUSISSA RYHMISSÄ.



4. ILMAISUTAIDON RYHMÄT JA HYVÄN LUOKKAHENGEN OMAAVAT RYHMÄT


OHJAAJA JAKAA OSALLISTUJAT PAREIHIN TAI 3 HENGEN RYHMIIN JA LUKEE SEN JÄLKEEN:

Päättäkää ryhmässä, kuka on A, kuka B ja kuka on C.

(pieni tauko)

Hyvä, onko päätetty? Tänään pelataan vuorovaikutuspeliä.

A aloittaa. Hänen tehtävä on ehdottaa omalle ryhmälle kaikkea tekimistä, vaikka että lähdetäänkö uimaan, syödäänkö matkalla jotain, voinko mä kantaa teidän tavarat…

Kun A ehdottaa, niin muiden tehtävä on vastata kaikkiin kieltävästi sanomalla ei, ei-ei … Olkaa hyvä.

(pieni aika tehtävän tekemiseen)

Ja seis. Nyt B saa vuorostaan ehdottaa, mutta muut ei enää sano mitään, vaan vain osoittavat ilmeellä, ettei kiinnosta ja ehkä ääntelemällä: ääh, yh… Olkaa hyvä.

(taas pieni aika)

Ja seis. Ne ryhmät joissa on C, niin niissä hän jatkaa ja pareissa A on taas vuorossa.

Jatkossa vuorot vaihtuvat samassa järjestyksessä. Muistakaa itse.

Äsken huomasitte, että oli aika raskasta keksiä ehdotuksia, kun ei muille kelpaa mikään.

Nyt seuraava vuorossa oleva ehdottaa taas kaikkea ja muut vastaavat kaikkiin kohtiin: Joo! mutta eivät muuta. Olkaa hyvä.

(taas pieni aika).

Hyvä ja seis. Vuoro vaihtuu ja seuraavan ehdottelijan puheeseen ei vastata enää puhumalla, vaan nyökkäilemällä ja ääntelemällä hyväksyvästi. Olkaa hyvä.

(aikaa tekemiseen taas hetki)

Ja seis. Huomasitte varmaan, että oli melkein yhtä raskasta ehdotella, vaikka kaikki kävi muille.

Seuraavaksi pelataankin peli, jonka nimi on: Joo ja sitten.

Peliä pelataan niin, että seuraava vuorossa olija ehdottaa jotain, johon muut nyökkäilevät ja vastaavat joo ja sitten. Jonka jälkeen jatkavat lausetta, johon taas muut vastaavat: joo ja sitten.

Esimerkiksi A sanoo, mennäänkö uimaan, johon B vastaa: joo ja sitten syödään eväät, johon C tai A tai kuka vaan vastaa, että: joo, voidaanko mennä pyörillä. Joo, mennäänkö kolmipäällä. Joo ja sitten kaadutaan varmasti. Joo ja sitten voidaan repiä paidoista sellaisia suikaleita, joilla voi paikata haavat…

Olipa pitkä selostus. Eli yksi aloittaa ja muut innostuvat ja jatkavat suunnitelmaa. Pelin aikana kukaan ei saa sanoa ei tai mutta, vaan kaikki ehdotukset hyväksytään ja ideaa vain jatketaan eteenpäin. Olkaa hyvä.

(Aikaa tekemiseen)

Hyvä ja seis.


OHJAAJA KYSYY:

Mikä oli hauskinta?

Mikä oli vaikeaa?

Mitä huomioita kuuntelemisesta tai toisten huomioimisesta teit?